niedziela, 22 marca 2015

Sztuka sumeryjska

Ziggurat w Ur
Irak
Sztuka sumeryjska rozwijała się od końca czwartego tysiąclecia przed naszą erą w miastach-państwach Ur, Uruk, Eridu, Lagasz, Girsu, Nippur. W okresie wczesnosumeryjskim 3200-2600 p.n.e. budowano miasta otoczone murami obronnymi, domy z izbami skupionymi wokół dziedzińca, a w centrum miasta ośrodek kultowy, czyli świątynia (z której następnie rozwinął się zigurat) oraz pałac władcy. Do wznoszenia budynków używano suszonej cegły, w budowlach reprezentacyjnych okładano mur z cegły palonej. Za spoiwo budowlane służył muł oraz smoła bitumiczna.


Ziggurat w Ur
Irak
Ziggurat w Ur
Irak
Ziggurat w Ur (sum. Etemennigur) -wybudowany ok.2100 p.n.e. przez Ur-Nammu i Szulgiego.
Ziggurat z Ur miał budowę schodkowaną trójstopniowo, zwężającą się ku górze. Była to wieża sakralna poświęcona bogu księżyca Nannie.
Pierwotna budowla wzniesiona na fundamencie o wymiarach 65x43m., była wysoka na ok. 21m, dziś sięga ok. 13m. Rdzeń składał się z cegły suszonej i był obłożony wypalaną cegłą. Przypuszczalnie na najwyższym tarasie stała niewielka kaplica, do której prowadziły schody. Tarasy połączone były pochylniami. Ściany zdobione były niszami i ryzalitami. Na pierwszy taras prowadziły trzy szerokie ciągi schodów połączone w przelotowej bramie.

Sztandar z Ur Londyn,
Muzeum Brytyjskie
W Sztandarze z Ur użyto techniki inkrustacji. Sztandar jest przedmiotem w kształcie grubego klina z drewna o wymiarach 44x20cm odnaleziony w grobach „królewskich”, datowany na ok.2600 p.n.e. Jego szersze boki są zdobione mozaiką z lapis-lazuli, kornaliny i macicy perłowej ułożoną na podłożu bitumicznym. Każda z kompozycji podzielona jest na trzy pasy. W poszczególnych sekwencjach ukazano dwa ważne wydarzenia: zwycięską wojnę i ucztę wydaną z okazji przywrócenia pokoju. Główne sceny widnieją w górnych rejestrach.


Sztandar z Ur (fragment)
strona wojenna
Sztandar z Ur strona wojenna, British
Museum
Zwycięski władca, wyższy niż inne postacie, zsiadł ze stojącego za nim rydwanu, by obejrzeć przypro-wadzonych przed jego oblicze jeńców. Są oni nadzy, poranieni, nie mogą uciec, bo strzegą ich królewscy wojownicy. W dwu niższych pasach przedstawione zostały wydarzenia, które doprowadziły do zwycięstwa: krocząca do walki piechota chwyta i zabija wrogów, pędzące rydwany tratują ciała poległych.

Sztandar(fragm.) strona pokojowa
Sztandar z Ur, strona pokojowa
Na drugiej stronie sztandaru władca celebruje zwycięstwo. Siedzi na tronie, zwrócony ku siedzącym dostojnikom. Wszyscy trzymają w rękach puchary, a czas umila im harfista i kobieta będąca śpiewaczką lub tancerką.
W niższych rejestrach ludzie króla prowadzą zdobyte zwierzęta i niosą łupy, których obfitość unaocznia wagę zwycięstwa. Trapezoidalne, krótsze boki również były zdobione, a ukazane tam sceny miały charakter mitologiczny. Niestety sceny te zachowały się w bardzo złym stanie.




Kobieta z Half
Wysoki poziom osiągnęło rzemiosło artystyczne, figurki wotywne z terakoty lub alabastru, kamienne rzeźby przedstawiające zgeometryzowane postacie ludzkie, kamienne wazy reliefowe (np. waza z Uruk), wazy z metalu (np. srebrna waza Entemeny), stele pamiątkowe (np. stela Eanatuma) i reliefy o kompozycji pasowej, izokefalicznej, z wyeksponowaną postacią władcy (twarz i nogi z profilu, tors en face); tematyka przedstawień sceny mitologiczne, historyczne i kultowe. zwłaszcza złotnictwo (złota biżuteria ozdobiona szlachetnymi i półszlachetnymi kamieniami, drewniana figurka kozła obłożona złotą blachą, okucia harf), ceramika malowana w barwne wzory figuralne i geometryczne, wyroby z metali, gliptyka (pieczęcie cylindryczne z przedstawieniami głównie o treści mitologicznej.
Opanowanie Mezopotamii przez Akadów ok. 2400 p.n.e. położyło kres rozwojowi sztuki starosumeryjskiej. Dzieła powstające w wiekach następnych świadczą o wykorzystaniu osiągnięć kultury sumeryjskiej przez przybyszów.
Sztuka okresu renesansu sumeryjskiego (2150 2000 p.n.e.) nawiązywała do tradycji okresu wcześniejszego, podniósł się natomiast jej poziom artystyczny i techniczny; wyróżniała się rzeźba portretowa (posągi Gudei z Lagasz); sztuka sumeryjska, przez wpływ na sztukę babilońską i asyryjską, oddziałała na sztukę późniejszych cywilizacji Mezopotamii.

Alabastrowy posążek Ebihila
Paryż, Luwr
Alabastrowy posążek Ebihila
Paryż, Luwr
Sumeryjska figurka oranta
Paryż, Luwr
Siedzący Gudea
Paryż, Luwr

Stela Sępów
Paryż, Luwr
Stela Sępów
Paryż, Luwr
Stela Sępów (fragment)
Paryż, Luwr

Stela Ur-Nammu
USA, Pennsylvania

Stela Ur-Nammu
USA, Pennsylvania

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz